De laatste voorbereidingen - Reisverslag uit Staphorst, Nederland van Dineke en Erika - WaarBenJij.nu De laatste voorbereidingen - Reisverslag uit Staphorst, Nederland van Dineke en Erika - WaarBenJij.nu

De laatste voorbereidingen

Door: Dineke en Erika

Blijf op de hoogte en volg Dineke en Erika

02 Oktober 2007 | Nederland, Staphorst

Nog bijna 2 weken en dan is het zover! We gaan naar Nias en wel op 15 oktober. Om 12.00 hopen we te vertrekken met het vliegtuig richting Medan (op Sumatra). Vandaar vliegen we door naar het eiland Nias, waar we 9 maanden gaan wonen en werken.

Nias, ooit van gehoord? Het is een ‘klein’ eiland voor de kust van Sumatra en is ongeveer eenderde van Nederland.
Eind 2004 werd het eiland getroffen door de tsunami, amper 3 maanden later, op 28 maart 2005 volgde er een zware aardbeving die veel slachtoffers heeft geëist. Op dit moment is de wederopbouw nog in volle gang.
Op dit eiland hopen we vrijwilligerswerk te gaan doen in een weeshuis. In dit weeshuis wonen zo’n 100 kinderen die of wees zijn of daar gebracht zijn omdat de ouders te arm zijn om voor hen te zorgen. Eenmaal op het eiland gekomen zullen we eerst een aantal weken hebben om ons te oriënteren en gezien het feit dat er op 100 kinderen zo’n 5 verzorgers zijn, zal er genoeg te doen zijn.
Via de stichting Kerk in Actie/ICCO zijn we op dit project geplaatst. De BNKP (de kerkgemeenschap op Nias) is een partnerorganisatie van ICCO en het weeshuis is een onderdeel van deze organisatie.

Op dit moment zijn we druk bezig met het leren van de taal, Bahasa Indonesia. Erg lastig omdat de woorden totaal niet op het Nederlands lijken. Om een voorbeeld te noemen: ‘nee’ is ‘tidak’ in het Bahasa Indonesia en ‘goedemorgen’ is ‘selamat pagi’. Woordjes stampen dus maar. En om het nog ingewikkelder te maken, spreken de Niassers hun eigen dialect.

De tickets zijn geboekt, alle vaccinaties zijn (bijna) gehaald en de visa (voor de eerste 2 maanden) zijn binnen. Dus wat dat betreft zijn wij er helemaal klaar voor!
Onder voorbehoud dat de Internetverbinding goed is, hopen we met enige regelmaat een bericht te plaatsen op deze weblog. En natuurlijk vinden we het leuk als je af en toe een berichtje plaatst!

Groetjes van Dineke en Erika

  • 02 Oktober 2007 - 15:19

    Brigitte Kats:

    He Dineke en Erika,

    Wat leuk om te lezen, dat jullie naar Nias gaan. Het project klinkt best pittig, maar bijzonder. Ik wens jullie een leuke, leerzame tijd. Succes met het leren van de taal. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen.

    Groetjes, Brigitte

    ps; ik ga 29 november naar Phnom Penh; Cambodja. Jullie horen nog.

  • 03 Oktober 2007 - 08:25

    JUUL:

    Hey meiden, eindelijk wat duidelijk over jullie reis. Grappig is dat jullie en ik op dezelfde dag vertrekken. Ik neem +- 6.00u 'sochtends de vliegtuig en jullie een paar uurtjes later.
    Ik ben dus ook bezig met de laatste dingentjes. Mijn onbetaald verlof is al ingegaan en ik ben de komende dagen lekker vrij!
    Ik wens jullie van harte alles succes ter wereld in Nias.
    Liefs, JUUL

  • 06 Oktober 2007 - 08:25

    Eline:

    Hey Erika,

    Wat gaaf hey dat je dit gaat doen! Ik wens jullie beide heel erg veel plezier en ik zie al uit naar jullie verhalen!

    xx Eline

  • 10 Oktober 2007 - 11:27

    Janneke V. :

    Leuk dat jullie een weblog bij gaan houden! Alvast een goede reis & een fijne tijd in Indonesie!

  • 10 Oktober 2007 - 14:37

    Evelyn:

    Hoi Dineke en Erika,
    Wat leuk dat jullie alvast een stukje geschreven hebben. Ik hoop dat jullie een goede internetverbinding hebben, zodat ik alles goed kan blijven volgen!
    Groetjes, Evelyn

  • 12 Oktober 2007 - 09:34

    Femke:

    Hoii Erika (en dat andere meisje :p)

    Hééééél veel plezier in Indonesië!! Maak er een leuke tijd van!

    Liefs Femke

  • 12 Oktober 2007 - 13:29

    Wij:

    Nou, Swahili is ook al zo lastig.. Stel je voor ik zou willen zeggen heel goed dan brouw ik het volgende geluid uit ' nzuri sana' of extreem goed 'nzuri kabissa'
    Gaat jullie vliegtickets toevallig via Kilimanjaro Airport?
    En iig heel veel succes met de visa! Begin er gelijk mee als je aankomt..........kan lang duren.

    liefs, Frans en Gercos

  • 13 Oktober 2007 - 15:02

    Joanneke:

    Hoihoi,

    Super dat jullie een weblog hebben aangemaakt. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat. Succes!!! En maak er zeker een leuke tijd van!!!

    Liefs Joanneke

  • 13 Oktober 2007 - 16:59

    Elleke:

    Hoi Erika,

    Heel veel plezier daar! Geniet ervan, maar dat gaat vast wel goed komen.
    Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

    liefs,
    Elleke

  • 15 Oktober 2007 - 12:19

    Emke:

    Hey Dineke en Erika,
    Ook jullie vertrekken vandaag. Jullie zijn waarschijnlijk al weg. Een hele fijne tijd toegewenst op Nias, en ik hoop jullie verhalen vanuit Zambia een beetje te kunnen blijven volgen.
    Groetjes,
    Emke

  • 17 Oktober 2007 - 18:22

    Henriette:

    hey Erika en Dineke,
    inmiddels al 2 dagen in indonesie!
    heel veel sterkte en succes met alles.
    ook met de taal.....

    groetjes Henriette H

  • 18 Oktober 2007 - 09:06

    Bjorn "de Baaker":

    he erika

    heel veel plezier in het verre oosten.
    geniet er met volle teugen van en veel succes daar.ben benieuwd naar de foto's en verhalen.

    Gr bjorn (en Agnes)

  • 18 Oktober 2007 - 18:02

    Deb:

    Heej meiden!
    blij om gehoord te hebben dat jullie veilig aangekomen zijn, zijn jullie een beetje bijgekomen van de reis? Ik ontving ook foto's van jullie van Esther, gaaf!!
    heel veel succes verder...we denken aan jullie
    kus van papa, mama kyra en deb

  • 20 Oktober 2007 - 16:16

    Pap En Mam Vd Esker:

    Fijn dat jullie goed aangekomen zijn, ik hoop dat jullie aan het klimaat wennen en dat jullie nog lekker even de tijd hebben om jullie kamer ingericht te krijgen. veel succes samen en geniet er maar van.
    liefs pa en ma

  • 21 Oktober 2007 - 12:29

    Hoi Dineke En Erika:

    Hoi Meiden hier een klein berichtje van mij.
    Ik wilde jullie hier een hele fijne tijd toe wensen en ik ga jullie zeker volgen.
    Geniet er maar heel fijn van,en ik hoop ook dat jullie er veel plezier in gaan hebben bij wat jullie gaan doen.
    Maar daar twijvel ik niet aan.Geniet ook van de andere dingen en neem ook maar een beetje vrije tijd om de boel daar is mooi te bezichtigen.Veel liefs van mij en Dik.

  • 22 Oktober 2007 - 19:12

    Naoom:

    Heeeeeeeeeeey Dineke,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!! Ik hoop dat je een mooie dag hebt gehad! Hoe gaat het verder met jullie? Hebben jullie het naar je zin? Ik hoop gauw wat van jullie te horen!!!

    Veel liefs, Naoom

  • 23 Oktober 2007 - 15:22

    Henriet:

    Hey meiden,

    Hoe is het daar? Al een beetje gewend? Ik ben benieuwd naar jullie eerste bericht over hoe het in Nias is!
    Ik wens jullie heel veel succes en plezier met alles wat jullie gaan doen!
    Liefs Henriet

  • 23 Oktober 2007 - 16:24

    Kenny En Evelien:

    Hoi Erika,

    Hoe gaat het daar in het het verre Nias?
    We zijn nu toch wel erg nieuwsgierig naar jullie verhalen.ik heb je moeder al wel even gesproken bij de super!
    Hopelijk vinden jullie een goede internetverbinding, zodat jullie ons op de hoogte kunnen houden.
    Veel plezier daar!

    Groetjes Kenny en Evelien

  • 24 Oktober 2007 - 08:54

    Wij:

    Heerlijk, die markten en dat vlees.... Zeer herkenbaar. Hoe is t met het water momenteel?
    Succes met de taalcursus, zal nog een hele kluif worden!
    liefs, Frans en Gercos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Staphorst

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 November 2008

Uitnodiging Presentatie

18 Juli 2008

Weer thuis...

18 Juli 2008

Weer thuis...

24 April 2008

In gesprek met de Indonesiër

15 Maart 2008

De week van Dineke en Erika
Dineke en Erika

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 69
Totaal aantal bezoekers 29768

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2007 - 16 Juli 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: