De eerste week - Reisverslag uit Gunungsitoli, Indonesië van Dineke en Erika - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Gunungsitoli, Indonesië van Dineke en Erika - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Dineke en Erika

Blijf op de hoogte en volg Dineke en Erika

24 Oktober 2007 | Indonesië, Gunungsitoli

Hallo Allemaal,

Hier dan een eerste berichtje vanuit Nias. We hebben een goede reis gehad en zijn hier hartelijk verwelkomd door de bewoners van de panti(studenten, werknemers en kinderen) waar wij nu ook wonen. Bij aankomst zijn we ontvangen met een taart met daarop geschreven 'selemat datang dineke dan erika' (wat welkom betekent). De eerste dagen zijn we vooral bezig geweest om ons appartement in te richten, waarbij we veel hulp hebben gehad van de Niassers en de Nederlandse familie. Verder zijn we nu aan het kennismaken met de verschillende onderdelen van de BNKP (de kerk). Volgende week starten we met de taalcursus. Dan kunnen we eindelijk gaan communiceren met de mensen hier. Dat is nu erg lastig.
We hebben onze ogen uitgekeken de eerste dagen... wat een verschil met Nederland! Het verkeer is zeer chaotisch, iedereen toetert en rijd door elkaar heen. Maar meestal gaat het zonder ongelukken. We worden constant toegesproken door mensen. Sommige spreken een paar woorden engels... Het verschil tussen miss en mister is alleen niet altijd duidelijk voor de Niassers, dus we horen regelmatig 'hello mister'!!
Onze boodschappen halen we voor een deel op de markt. Dat is ook een hele belevenis!! De etenswaren worden vaak op de grond uitgestald, er zitten vliegen op en veel verkopers vragen ons of we hun waar willen kopen. Als je kip koopt, dan wordt die ter plekke geslacht en in stukken gesneden. In ieder geval vers...
We hopen dat we snel weer wat kunnen laten horen (als de internetverbinding beschikbaar is!).

Ya'awohu

Erika en Dineke

• 24 Oktober 2007 - 15:39

Femke:

Heej Dineke( en Erika),

Leuk dat jullie zo verwerkomd zijn daar. Dat lijkt me echt een leuke start. Veel plezier nog verder en succes met het leren van de taal.

ps. ik haal mijn kip toch liever uit de supermarkt :)

liefs,

Femke

• 24 Oktober 2007 - 17:13

Brammetje:

ha die erika & dineke
    leuk dat het jullie naar de zin is daarzo.
    leek me best leuk om ff kijkje te nemen bij jullie,als het maar niet zo ver weg was.anders waren we mischien wel paar daagjes wezen kijken.
    nou heel veel succes doarzo!
    we spreken mekaar vast wel eens weer.
    groeten ons. robert,petra,bram.

• 24 Oktober 2007 - 17:42

Joanneke:

Hello,

Super dat de reis mee viel en jullie welkom zijn. Dat is wel een lekker gevoel!!
    Wens jullie nog een hele fijne tijd toe.
    Hoop dat jullie snel weer een verhaaltje schrijven, vind leuk om het te lezen.

XXX Joanneke

• 24 Oktober 2007 - 17:49

Dik En Aartje:

Hoi Dineke en Erika,fijn dat jullie zo goed en fijn verwelkomt bent.Dat is wel leuk en je voelt je gelijk al iets anders he!Nou wij willen jullie een hele fijne tijd wensen en Dineke ook nog gefeliciteerd nog he met je erjaardag.Een beetje laat maar dat is beter als helemaal niet he!Wij blijven op de hoogte en een super fijne tijd nog.Veel liefs van Dik en Aartje.

• 24 Oktober 2007 - 19:23

Reiny:

Hoi Dineke en Erika,

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn en zo'n goed welkom hebben gehad van de mensen daar.Dat maakt het volgens mij al een stuk makkelijker.
    Vast heel veel succes met het leren van de taal ,lijkt me vreselijk moeilijk maar dat zal op den duur ook wel lukken.

Wat het eten betreft ben ik niet jaloers op jullie maar dat went ook vast wel.

Veel plezier met alles en geniet ervan.

Groetjes Reiny.

• 25 Oktober 2007 - 06:13

Evelyn:

Dineke, nog gefeliciteerd met je verjaardag!!! Heb je het nog kunnen vieren daar?

Ben blij dat jullie veilig zijn aangekomen, moest wel aan jullie denken. Gelukkig is jullie eigen plek nu ingericht en kan het hele feest gaan beginnen. Heel veel succes met de taalcursus en met het kopen van eten...ik was dus alweer op het eerste vliegtuig terug gestapt. En in ieder geval vegetariër geworden, brr!

Liefs, Evelyn

• 25 Oktober 2007 - 08:42

Erica En Jacco:

hey erika,
    erg leuk om jullie nieuwsbrief te lezen!
    gaat het goed met je?
    zo te horen een hele belevenis echt niet te vergelijken met ons hollandje he!
    leuk dat jullie daar zo welkom zijn geheten zeg!
    en..hoe is het eten rijstrijstrijst?kleding in de rivier wassen??
    zou zo even een kijkje willen nemen..

internetverbinding is niet altijd beschikbaar dus,nou we smsen..wat tot nu toe nog niet is gelukt,heb jou sms wel gehad maar zou je het volledige 06 nr even naar me willen smsen?het nr wat ik had pakt ie niet,helaas.

we hopen snel iets van jullie weer te horen veel succes bij alles!!
    groetjes aan dineke leuk om haar te zien op foto!

heel veel groetjes,

Liefs erica en jacco.

• 26 Oktober 2007 - 20:22

Juliana - Brazilie:

Hey meiden...ik wens jullie veel sterkte in Nias...ik hoop dat jullie een lueke tijd met veel ontdekkingen en ervaring mogen hebben. Het gaat met mij (in Brazilie) best goed. De eerste indrukken over het project zitten erop en deze week heb ik eerlijk gezegd wel een dipje gehad..maar dat is het gewenningsporces (bestaat dit woord)....Ieder begin op een onbekende plaats is wat lastig..ook al ben ik hier zeer goed ontvangen!
    Geniet van jullie tijd in Nias. Liefs Juliana