Vakantie - Reisverslag uit Gunungsitoli, Indonesië van Dineke en Erika - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Gunungsitoli, Indonesië van Dineke en Erika - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Dineke en Erika

Blijf op de hoogte en volg Dineke en Erika

03 Januari 2008 | Indonesië, Gunungsitoli

Hoi allemaal,

'SELAMAT TAHUN BARU', een gelukkig nieuwjaar gewenst! Inmiddels is het jaar 2008 aangebroken en de kerstdagen en de jaarwisseling waren voor ons waarschijnlijk de vreemdste ooit. We hebben de vorige keer verteld dat we naar Sumatra zouden gaan (Noord-Sumatra om precies te zijn) en daar zijn we nu dus.

Na een spectaculair afscheid in het weeshuis (de kinderen vonden het maar niks dat we weggingen), konden we vertrekken naar Sibolga om ons visum te verlengen. Dit ging op de Indonesische manier: wachten, wachten, eindeloos wachten en een hoop papierzooi. Maar 't is gelukt en we zijn weer voor 'n maand welkom in Indonesie.
Na Sibolga zijn we vertrokken naar Lake Toba. Het eiland Samosir bekeken, de hotsprings bezocht en niet te vergeten de hoogste waterval van Sumatra. Hierna zijn we naar Berastagi en Kabanjahe gegaan. Daar hebben we Kerst gevierd bij een Indonesische familie. We wisten dat we bij vrienden konden overnachten, maar hadden geen idee in welke omstandigheden zij leven. We gingen uit van een primitieve woning, slapen op de grond, enz. Groot was onze verbazing toen we terechtkwamen in een kast van een huis, waarin je bijna zou verdwalen.
De kerst was vreemd. We hebben verschillende kerkdiensten, zangdiensten en andere kerstvieringen meegemaakt, maar van de kerstviering in familieverband, zoals in Nederland, is hier geen sprake. Wel hadden we op 2e kerstdag een familiediner, maar dit was vanwege de doop van 1 van de kinderen.
Oud & nieuw is voor Indonesische christenen meer een familieaangelegenheid dan de kerstdagen, maar moet opgevat worden als een verlengde van de kerst.
Tijdens ons verblijf in Kabanjahe hebben we de Sibayak-vulkaan 'beklommen'. Grappig hoe ons gastgezin dat regelt: er worden een paar jongelui opgetrommeld die fungeren als onze gids en op naar de vulkaan! Eerst eten ingekocht: nasi bungkus (soort van afhaalmaaltijd) en dat hebben we onderweg heerlijk opgeten op de Indonesische manier, met de vingers dus. Tijdens de tocht liepen we echt met ons hoofd in de wolken, zoveel mist. En mochten we het koud krijgen, dan waren er de hotsprings en geisers. Kokend heet!
Tot zover onze kerstdagen.
Na Kabanjahe zijn we doorgegaan naar Bukit Lawang. Dit is de vertrekplaats voor trektochten in de jungle. We hebben 2 dagen doorgebracht in de jungle (1 dag wandelen en 1 dag relaxen en terug raften), waar we ongelooflijk veel hebben gezien. Verschillende soorten apen, waaronder de Orang Utan, schildpadden en andere reptielen. We overnachten in een open tent (ditmaal wel op de grond dus) en onze koks kookten op een houtvuurtje. En de mandi: gewoon in de rivier! Een absolute aanrader.
Bukit Lawang is trouwens een plaats waar momenteel weinig toeristen zijn. Deze stad ligt aan een grote rivier en in 2004 is er een grote vloed geweest. De heftige regenval en de erosie hebben een enorme overstroming veroorzaakt, waarbij meer dan 400 mensen zijn omgekomen. Praktisch alle huizen zijn verwoest. Heel erg om al die verhalen te horen en te zien hoe hard velen momenteel moeten werken om rond te komen. De stad is namelijk grotendeels afhankelijk van toerisme en door alle negatieve publiciteit is de markt volledig ingestort.

Inmiddels zijn we bijna aan het eind van onze trip, namelijk in Medan. Daar hebben we de jaarwisseling gevierd: pizza gegeten in de Pizzahut, gewinkeld in een groot shopping centre tot 10 uur 's avonds en toen terug naar onze hotelkamer. Hoe suf! En hoewel ze hier zeker weten vuurwerk afsteken hebben we daar helaas weinig van kunnen zien. We waren natuurlijk op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats. Zonder gids begin je in een stad als Medan niet zoveel.
Deze laatste week bekijken we een aantal interessante attracties in Medan, zoals de Chinese tempel en het paleis van de Sultan. Hiervoor hebben we een prive-gids, een vriend die in Medan woont en ons van de ene kant van de stad naar de andere kant rijdt. Verder hebben we onze tijd hard nodig om alle benodigde inkopen te doen, spullen die op Nias niet te krijgen zijn. Maar we zien er weer naar uit om terug te gaan en met frisse moed weer aan de slag te gaan in het weeshuis. Alle kinderen zijn een week na ons vertrokken naar hun families en komen ongeveer gelijk met ons weer terug.

Het was heerlijk om er even tussenuit te zijn en te genieten van alle luxe. Wij kunnen, na 2 maanden op Nias te zijn geweest, echt genieten van het eten, de (warme) douche en het winkelen in ontzettend luxe winkelcentra (vergelijkbaar met de centra in de gemiddelde stad in Nederland).

Iedereen heel erg bedankt voor alle leuke reacties op de weblog, de post, e-mail en sms. Ontzettend fijn om te weten dat er zoveel mensen meeleven. Eigenlijk willen we vaker schrijven op de weblog, maar helaas is dat niet altijd even gemakkelijk. Maar we houden jullie op de hoogte!
Sampai bertemu lagi! Tot de volgende keer.

Dineke en Erika

• 03 Januari 2008 - 16:38

Joop:

Hartstikke leuk om zulke goede berichten van jullie te lezen. Wij hebben een rustige jaarwisseling gehad. Duco's school (Elburg) is in de jaarwisseling helemaal afgebrand. Kijken wat er nu gaat gebeuren. Groetjes van Joop, Maud & Duco

• 03 Januari 2008 - 19:20

Evelyn:

Whoa Dien wat een drukte, ik dacht dat het aan de andere kant een stuk rustiger was joh. Ik ben blij dat jullie zo van je tijd daar genieten en alles eruit halen wat erin zit.
    Ik vond het hartstikke leuk om een smsje van je te krijgen met Oud en Nieuw. Heb geprobeerd om terug te smssen maar dat lukte helaas niet :( Dus bij deze nog een gelukkig nieuwjaar allebei!!!
    Nogmaals geniet van jullie verblijf en maak veel fotos, ik ben erg nieuwsgierig hoe het daar is! Liefs, Evelyn

• 04 Januari 2008 - 07:56

Milly:

Allereerst een prachtig 2008 gewenst, en zo te lezen hebben jullie het ook. Ik geniet van alle verhalen en kijk al uit naar het volgende.
    Groetjes

• 04 Januari 2008 - 16:26

Petra:

He Erika en Dineke!
    Leuk geworden man met die foto's! Tot de volgende keer!

Liefs Bram Petra en Robert

• 04 Januari 2008 - 18:51

Deb:

wat leuk dat er nu ook allerlei foto'
    s op staan!! en fijn om te lezen dat jullie een mooie vakantie hebben gehad, zou zo even willen langskomen voor zo'n luxe winkelcentrum:-)
    enyou verder!!
    knuffel

• 06 Januari 2008 - 08:13

Fam. Borger:

We hebben jullie reisverslag gelezen, heerlijk zo'n tijd in een ander land.
    De allerbeste wensen voor 2008 en bendankt voor de volgeschreven kaart!
    Groeten van Roel,Hanneke, Iris, Merle en Linde.

• 07 Januari 2008 - 10:53

Reiny:

Hé Dineke en Erica,
    De beste wensen voor 2008.Zo te zien vervelen jullie je niet daar.Leuke foto's!Jullie verhalen zijn ook erg leuk om te lezen.Veel succes en plezier .!!!
    Groetjes Reiny.

• 26 Januari 2008 - 16:30

Pap En Man Esker:

lieve dineke, wij hopen dat alles okee is met jullie, zolas we begrepen is de aardbeving niet ernstig, gelukkig maar!het boek is verzonden nu maar afwachten wanneer het aankomt. Wij hebben hier flink griep gehad, oma is al aardig gewend in haar nieuwe huis. Hartelijke Groeten en veel liefs van pa en ma en een dikke knuffel van kyra

• 29 Januari 2008 - 16:37

Moshe:

\Hoi Dineke,

Reuze tov die avonturen die je hier beleefd. Het moet een heel mooi stuk land zijn met jungle en vulkanen. succes met je werk op het weeshuis.