Lekker ('druk') bezig! - Reisverslag uit Gunungsitoli, Indonesië van Dineke en Erika - WaarBenJij.nu Lekker ('druk') bezig! - Reisverslag uit Gunungsitoli, Indonesië van Dineke en Erika - WaarBenJij.nu

Lekker ('druk') bezig!

Door: Dineke en Erika

Blijf op de hoogte en volg Dineke en Erika

05 December 2007 | Indonesië, Gunungsitoli

Hallo allemaal!

Vandaag is het vijf december: pakjesavond in Nederland! Sinterklaas is hier echter een compleet vreemde! Dus een traditonele sinterklaasavond zit er niet in, hoewel we wel gaan genieten van de speculaas die we meegekregen hebben. In Nias hangt alle kerstversiering al een week. En met kerstversiering bedoelen we dan alle glitter en glamour die je maar kan bedenken. Men houdt hier van veel kleur! Ook houden ze hier veel van zingen. De hele dag door kun je op alle plaatsen horen zingen. Veelal zijn het dezelfde liedjes (sommigen kunnen we al bijna meezingen!) en op dit moment horen we overal de bekende kerstdeuntjes. Alleen de woorden zijn wat anders. Zingen wordt hier ook gebruikt als entertainment tijdens officiele gebeurtenissen of als men wacht tot de belangrijke personen (die altijd te laat komen omdat dat een teken van belangrijkheid is) gearriveerd zijn.
We konden het zelf ook haast niet geloven, maar vorige week hebben we met z'n tweeen voor een hele zaal mensen staan zingen!

Vorige week hebben we pisang goreng gemaakt voor alle kinderen in de panti. De kok van de panti en een aantal kinderen hebben ons gelukkig geholpen, want voor 80 mensen heb je een grote berg bananen nodig! Het was een groot succes. De kinderen keken er echt naar uit, we hoorden al de hele week praten over banana en pisang. Ik denk dat ze nog niet eerder zoiets meegemaakt hadden. Het heeft ongeveer vijf uur geduurd om alle bananen te bakken ('t is net zoiets als het bakken van oliebollen in Nederland) en het hoofd van de panti had een hele ceremonie georganiseerd om de bananen 's avonds op te eten. We hebben ontzettend veel lol gehad, omdat we wedstrijdje bananen gingen eten met de overgebleven bananen. Ook wij moesten er aan geloven en tegen elkaar spelen wie het snelst bananan kon eten!

Inmiddels leven wij wat meer op de Indonesische manier. We eten nu twee keer per dag rijst. Voornamelijk omdat er maar een winkel in de hele stad is die bruin brood verkoopt, wat nog haast duurder is dan het brood in Nederland. Tot nu toe bevalt het goed om veel rijst te eten. 't Is alleen jammer dat we zelf niet de echte indonesische gerechten (met sausjes van chili en kokosnootmelk) kunnnen maken. Die zijn erg lekker! Maar we hebben een restaurant gevonden waar ze al deze heerlijke gerechten serveren en waar we af en toe gaan eten (is nog goedkoper dan zelf eten koken en veel makkelijker!).

De vorige keer hebben we beloofd iets te schrijven over de cultuur op Nias, maar een uitgebreide versie houden jullie nog even tegoed.

Erika en Dineke

• 05 December 2007 - 12:23

Evelyn:

Och wat leuk weer om een stukje van jullie te lezen. Ik zie het haast voor me zoals jullie het daar hebben. Ben blij dat het allemaal goed gaat daar en dat jullie ook veel lol hebben!

• 09 December 2007 - 11:42

Reiny:

Hoi Dineke en Erica,

Zo te zien hebben jullie het goed naar jullie zin en zijn jullie al aardig ingeburgerd.Fijn !!!!

Hier begint nu inmiddels de kerstsfeer er ook in te komen.Alleen inplaats van sneeuw valt hier met bakken tegelijk regen .

Een hele fijne Kerst daar en een goede jaarwisselin.Veel plezier.

Groetjes Reiny.

• 09 December 2007 - 18:05

Naoom:

Heeeey,
    Wat ontzettend leuk om al jullie verhalen te lezen zeg!!! En dineke wat lees ik nu, gewoon zingen voor een hele zaal ;)!! Wij hebben op koor nog nieuwe leden nodig haha. Heeel veel plezier allebei en hoop gauw weer wat van jullie te horen!!!!
    Liefs, Naoom

• 09 December 2007 - 21:12

Hanneke Borger:

Zo te lezen, wennen jullie aardig. Erika, we hebben ondertussen een dochter gekregen op 13 november. Ze heeft Linde, kom haar maar gauw bewonderen als je weer terug bent. Groetjes van ons allemaal. PS Is het brood daar net zo lekker?

• 12 December 2007 - 20:12

Deb:

heej meiden!
    supergaaf van die bananen egt leuk dat jullie zoiets regelen voor die kinderen!
    2 x rijst zal wel wennen zijn maar het is wel zo makkelijk dan...
    heel veel plezier als jullie naar Medan gaan!
    en veel plezier nog, ga lekker door met leuke dingen doen en organiseren, vind het top om allemaal te lezen!!
    x

• 19 December 2007 - 15:53

Aafke:

Leuk om te lezen!
    Inmiddels is het tijd om kerstliederen te zingen...zijn er bekende liedjes bij die jullie mee kunnen zingen? De donkere dagen voor kerst (hier vriest het) zullen bij jullie wel niet zo donker en koud zijn...?! ALvast een goed kerstfeest en een goede jaarwisseling toegewenst! Groetjes Aafke

• 01 Januari 2008 - 09:24

Alice,Punthorst:

Hallo Erika en Dineke,
    Een goed en gezond 2008 toegewenst door Gert,Alice,Gerwin en Alinda,Hennie en Jan,Harm en Ilse.