Onze introductie-ervaringen - Reisverslag uit Gunungsitoli, Indonesië van Dineke en Erika - WaarBenJij.nu Onze introductie-ervaringen - Reisverslag uit Gunungsitoli, Indonesië van Dineke en Erika - WaarBenJij.nu

Onze introductie-ervaringen

Door: Dineke en Erika

Blijf op de hoogte en volg Dineke en Erika

29 Oktober 2007 | Indonesië, Gunungsitoli

Hallo allemaal,

Niet te geloven, maar we hebben nu even een goede internetverbinding daar maken we dankbaar gebruik van. Dus nog kort even een up-date van onze ervaringen op het eiland. Inmiddels zijn we gestart met het introductieprogramma, wat zoveel inhoudt als het bezoeken van verschillende kerkelijke instanties, de kindergarten (kleuterschool), junior en senior highschool en het ziekenhuis. Maar eerst de verjaardag van Dineke.
Ze was 22 oktober jarig en de Nederlandse familie heeft als gewoonte dit uitgebreid te vieren met een kleine groep studenten. Dus ook Dinekes verjaardag. Er was heuse taart met tekst(alweer), een kaars erop met de cijfers '25' en natuurlijk cadeau's. Echt heel erg leuk. De Niassers zijn niet gewend hun verjaardag te vieren, vandaar dat dit is ingesteld, met als achterliggende gedachte dat we met z'n allen een grote familie zijn. De familie van Dineke kon haar verjaardag natuurlijk niet meevieren, daarom moesten we hen nu maar als familie beschouwen.
Dinsdag hebben we de bevestiging van de Euphorus meegemaakt, een nogal plechtige kerkelijke gebeurtenis, waarbij wij uitgenodigd waren. Een hele eer, maar het duurde al met al (inclusief maaltijd) zo'n 5 uur. Afwisselend waren er koren die optraden en ellenlange toespraken waar ze hier op het eiland erg van houden (en zo hard mogelijk schreeuwend in de microfoon...).
Onze introductie startte woensdag of donderdag ('k weet het niet meer precies) met een bezoek aan het immigratie- en politiebureau. Wat een ervaring, er is slechts 1 computer voor het hele kantoor, de politie moet het zelfs doen met een paar ouderwetse type-machines. Werkelijk, de tijd is te kort om alle indrukken te beschrijven, maar we kijken onze ogen uit en verbazen ons over alles.
Maar zo'n 3 uur later hadden we ons dan toch weten te registreren en is ons verzekerd dat we 24 uur per dag bij hen terecht kunnen als er problemen zijn. I hope not...
Tja, wat hebben we nog meer beleefd... We zijn heus uit eten geweest. Echt lekker en het kost omgerekend nog geen 2 euro per maaltijd. Je zou bijna besluiten niet meer te gaan koken.
Zaterdagavond hebben we de de kebaktian (avondsluiting) bijgewoond in Ombolata, dat is een klein dorp verderop waar het weeshuis met de jongste kinderen staat. Dat was zo leuk...een van de studenten van de theologische school op de campus waar wij wonen (snap je 'm nog haha), leidde het geheel en ze deed het zo leuk, dat alle kinderen genoten. Ze waren zo enthousiast en vonden ons (als blanke mensen - orang putih putih) natuurlijk geweldig. We hebben daar een hele leuke avond gehad.
Zondag hebben we voor het eerst een kerkdienst bijgewoond, een ervaring op zich. De dienst begint al om 7 uur 's ochtends en wordt vooral bijgewoond door de jongere mensen. Het was vooral een praise-dienst met veel zingen. Van de preek verstonden we uiteraard niets, maar toch was het wel leuk om mee te maken.
Oja, we hebben gezwommen, wat is het water in de oceaan heerlijk warm. Heel wat anders dan die koude noordzee. Alleen een beetje jammer dat je verplicht bent in vol ornaat (korte broek en t-shirt) te gaan zwemmen. Dat plakt natuurlijk oneindig.
Vanmorgen zijn we dus langs verschillende instanties geweest, het ziekenhuis (wat primitief en vuil), de kleuterschool met zo ontzettend veel kleine kinderen en het tehuis voor de oudere mensen. Werkelijk niemand kijkt naar hen om. Ontzettend triest, evenals de slechte kwaliteit van het onderwijs. Wanneer de docent niet komt opdagen, is er gewoon geen les of een student geeft les. En dat gebeurt erg regelmatig. Je begrijpt dat er van lesgeven dus weinig terechtkomt, dit is voor ons moeilijk te vatten, maar het gebeurt...

Oke, dit was het tot zover. We hopen binnenkort foto's te kunnen plaatsen, maar weten niet zeker of de computer dit aankan. Tot de volgende keer.

Groetjes Dineke en Erika

• 29 Oktober 2007 - 07:29

Brigitte:

He Dineke en Erika,

Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Leuk om jullie bericht te lezen. Erg indrukwekkend!

Heel veel succes en Gods Zegen

Gr. Brigitte

• 29 Oktober 2007 - 09:06

Reiny:

Hoi Dineke en Erica.

Nog gefeliciteerd met je verjaardag Dineke,wat leuk om jeverjaardag eens een keer heel anders te vieren.
    Het lijkt wel of jullie er al maanden zijn zoveel als jullie al gedaan hebben.Het is haast niet te volgen.
    tLijkt me wel indrukwekkend om het zo mee te maken.
    Heel veel succes en plezier.
    Groetjes Reiny.
    (hoe gaat het met de taal lukt het al een beetje?)

• 29 Oktober 2007 - 09:21

Janneke:

Dineke, Nog gefeliciteerd met je verjaardag!
    Fijn dat jullie 't naar jullie zin hebben!

Succes!
    Janneke

• 29 Oktober 2007 - 14:25

Erica:

hoi erika en dineke,
    weer erg leuk om te lezen hoe het jullie daar vergaat en wat jullie allemaal beleven!
    dineke gefeliciteerd met je 25ste verjaardag bijzonder gevierd met de grote familie daar dus!leuk zeg dat ze speciaal een taart hadden gemaakt.
    nou erika ik weet een beetje hoe het dus voeld om er geholpen word op het politie bureau...egypte paspoorten kwijt...dat duurde ook uren dagen zelfs!
    we zien weer uit naar de volgende nieuws brief!

erika we mailen.

liefs erica

• 29 Oktober 2007 - 18:22

Jeanet En Jan Willem:

Ha Erika en Dineke
    Het bevalt daar dus prima. Geweldig joh al die verhalen. Je maakt van alles mee dus. is het daar ook erg warm of of valt het nog wel iets mee. Hier hebben we er in ieder geval geen last van... Nou we wensen jullie een hele mooie tijd toe daar. Hartelijke groeten,

Jeanet en Jan Willem

• 29 Oktober 2007 - 22:13

Jacolien:

Ha Erika en Dineke,

Leuk om jullie verhaal te lezen. Al heel wat meegemaakt in zo'n korte tijd zeg! Maar ik hoor wel dat jullie daar door de mensen vriendelijk zijn ontvangen, dat is wel fijn voor jullie! Nou veel succes!

ps tel. toevallig nog niet teruggevonden?

liefs Jacolien

• 30 Oktober 2007 - 08:53

Annefleur:

Hé!

Wat goed om alle verhalen te lezen! Jullie maken zeker genoeg mee..
    Ben erg benieuwd naar de foto's!
    Geniet ervan met z'n 2en!

X Fleur

• 30 Oktober 2007 - 19:48

Evelyn:

Hahaha wat een leuk berichtje. Ben blij dat het allemaal goed gaat en dat jullie nog niet verhongerd zijn. Echt mooi dat jullie zo welkom zijn!
    Ik hoop dat jullie niet al te gefrustreerd raken van de kwaliteit van onderwijs en ouderenzorg...
    Groetjes, Evelyn

• 30 Oktober 2007 - 20:41

Pa En Ma De Vos:

Erika en Dineke,
    Dineke, we zijn wel laat maar allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Als ik de berichten zo lees, moeten jullie wel erg wennen aan alles, wat zo anders is. Ik denk niet, dat wij, in onze weelde, ons goed kunnen voorstellen hoe het daar is. Daarom is het goed, dat jullie er de jullie ten dienst staande mogelijkheden er wat aan proberen te doen.
    We wensen jullie allebei daarvoor veel sterkte. En gauw tot horens.
    Ma en Pa de Vos.

• 31 Oktober 2007 - 15:46

Je Pa En Ma:

Hoi Dineke en Erika,Leuk dat jullie je verjaardag zo goed gevierd hebben daar,zoals ik merk aan je mail is het daar wel echt heel,heel erg anders dan in Nederland.Vanmiddag was ik bij Oma die wou ook voor jullie project geld over maken maar we wisten niet hoe dat moet en of en dan ook ten goede van het weeshuis kan komen of dat er een hoop omwegen zijn.Laat dat dan even weten.
    Wij willen als Familie en buren allemaal wel even stiekem om het hoekje kijken bij jullie,dat lijkt ons wel heel leuk.Jammer genoeg kan dat niet we hopen van Harte dat jullie daar een beetje lekker eten,en dat je een steentje bij kunt dragen voor die kinderen van het weeshuis.
    Veel liefs en een dikke knuffel van je Pa en Ma v Esker groetjes van de verdere Familie en Buren.xxxxxxsen

• 31 Oktober 2007 - 18:32

Gerry:

Hallo Erika en Dineke
    Via mijn moeder kreeg ik je berichtje van voor dat je vertrok naar indonesie en zag de link naar je site. dus vandaar dat ik jullie ook nog even heel veel succes daar wil toewensen en dat je veel voor de mensen daar mag betekenen.

ben ik een keer met de kerst thuis en dan ben jij er niet!!

Groetjes van je nichtje Gerry

• 02 November 2007 - 07:10

Bram, Petra En Rober:

He Erika en Dineke!

Wat geweldig om al deze verhalen zo te lezen. Wat een bijzondere ervaring moet dat zijn! Als je het daar zo allemaal ziet wat merk je dan pas hoe goed we het hier hebben he?
    Nou we kijken weer uit naar de volgende nieuwsbrief!!

Veel liefs ons!!

• 02 November 2007 - 09:16

Grietje Akkerman.:

hallo jonge dames. Jullie kennen mij waarschijnlijk niet maar ik las in de kerkbode van Nieuwleusen jullie adres. Even kijken en lezen. Ik wens jullie een heel mooie tijd en hoop dat jullie veel goeds mogen brengen!Een hartelijke groet uit Staphorst.

• 03 November 2007 - 08:20

Janneke V.d Sluis:

Erika,
    jullie zijn volgens mij echt in een andere wereld terecht gekomen en tijd is daar een ander begrip dan bij ons.
    Voor jullie is dit een unieke kans om de leefwijze dar te vergelijken met Nederland.
    Erika en Dineke veel succes bij jullie missie en tot mails,
    Janneke.

• 04 November 2007 - 16:46

Marije:

Hai Dineke en Erika,

allereerst nog gefeliciteerd en bedankt voor het postadres! Dit klinkt goed hoor, taart, uit eten, zwemmen in warm water... uren op het politiebureau zitten en bijeenkomsten in buitenlandse talen. Uit het verhaal komen veel positieve berichten naar voren, toch zal er een enorme cultuurschok geweest zijn bij het rondgaan bij de verschillende instanties. Hoop dat jullie in de komende maanden veel goeds voor deze mensen kunnen doen! En uiteraard veel plezier hebben!!!

Groetjes Marije

• 06 November 2007 - 09:01

Esther:

Hai!

WOW wat geweldig wat jullie allemaal mee maken.. ik ben toch echt wel een beetje jaloers.. Ik kijk uit naar de foto's ;) en geniet ervan he!

Liefs Esther

• 08 November 2007 - 10:52

Hanneke Compagner:

Hoi Erica en Dineke,

Allereerst gefeliciteerd met je verjaardag Dineke (al ken ik je dan verder niet). Leuk om al die verhalen van jullie te lezen, ook erg toevallig dat ik zelf 27 december (komt steeds dichterbij.....)ook naar Indonesië hoop te gaan. Ik ga samen met een vriendin naar het eiland Sumba, werken in een kindertehuis. Maar ja, dat had je ws al gehoord van Jeanet. Ik ga niet zolang als jullie hoor. Ons vertrek staat gepland op 25 maart. Succes allebei, het beste in alles. En Erika, als we allebei weer in Nederland hopen te zijn is er denk ik zeker genoeg stof om een avondje vol te praten.... Jij over Nias, ik over Sumba.. 2 verschillende eilanden maar toch allebei Indonesië...

Hartelijke groeten,
    Hanneke Compagner

• 13 November 2007 - 08:20

Hetty:

Ha Meiden,
    Een leuk geschreven stukje zo kunnen we jullie toch een beetje volgen.Het wordt ook op een manier geschreven dat ik jullie zo voor me zie, grappig. Dineke nog van harte gefeliciteerd.
    Tot de volgende krabbel en ik mail ook gauw een keer.

groetjes Hetty en Peter en kids

• 16 November 2007 - 15:25

Kenny En Evelien:

Hoi Erika en Dineke,

We zijn nu toch wel benieuwd naar de verhalen van de afgelopen 3 weken.
    Jullie zullen al wel heel wat beleefd hebben.
    We houden de site in de gaten!
    Veel plezier daar!

Groetjes Kenny en Evelien