Aan het werk - Reisverslag uit Gunungsitoli, Indonesië van Dineke en Erika - WaarBenJij.nu Aan het werk - Reisverslag uit Gunungsitoli, Indonesië van Dineke en Erika - WaarBenJij.nu

Aan het werk

Door: Dineke en Erika

Blijf op de hoogte en volg Dineke en Erika

17 November 2007 | Indonesië, Gunungsitoli

Het heeft even geduurd, maar hier weer een berichtje vanuit Gunungsitoli. Sinds twee weken zijn we echt gestart met de eerste werkzaamheden en sinds deze week ook met de taalcursus. Genoeg te vertellen dus.
De afgelopen weken zijn we begonnen met huiswerkbegeleiding in de panti (weeshuis). 's Middags en 's avonds doen de kinderen huiswerk en we helpen ze daarbij, vooral met Engels en af en toe met wiskunde. Dat blijkt niet altijd even gemakkelijk, het niveau van hun Engels is om te huilen, ons niveau van het Indonesisch op dit moment ook, dus je begrijpt, dat zorgt af en toe voor miscommunicatie. Maar met handen, voeten en tekeningen komen we een heel eind! Sinds we deze week echt taalles krijgen gaat onze taalkennis met sprongen vooruit.
Tja, de kinderen krijgen dus Engels op school. We zullen proberen jullie een indruk te geven. In het hele weeshuis zijn een paar woordenboeken aanwezig, voor algemeen gebruik. Niet dat je daar altijd op kunt vertrouwen, de woordenboeken zitten vol taalfouten. Lesboeken kennen ze helemaal niet. We zijn er nog niet helemaal achter hoe het werkt, maar waarschijnlijk dicteert de docent en schrijven de leerlingen e.e.a. in hun schrift. Je begrijpt dat dit dus ook vol fouten zit. Bovendien wordt er slecht opgelet (denken we), zodat vervolgens voor veel kinderen absoluut niet duidelijk is wat ze moeten doen. Voordat wij dus weten wat de bedoeling is, zijn we wel een poos verder...
Oke, het moet gezegd worden dat de kinderen erg blij zijn met onze ondersteuning, al kost het af en toe moeite om hen duidelijk te maken, dat zij zelf hun huiswerk maken en wij alleen HELPEN! Ook leuk om te vertellen: veel kinderen hebben hetzelfde huiswerk. De slimste van hen maakt het, de rest schrijft het over. Hoezo laag niveau???
We zijn van plan om in januari (als we de taal iets beter spreken) zelf les te gaan geven in het engels, voor diegenen die dat willen. En er zijn er best een aantal, die heel graag willen leren, maar die er zonder begeleiding niet uitkomen.

Naast de huiswerkbegeleiding doen we 1 spelactiviteit per week. De eerste keer was dat levend stoelendans. Ook hier ging de uitleg met handen en voeten, maar gegil en gejoel alom.
Gisteren hebben we een engelse quiz gemaakt. Wij hadden plaatjes en Indonesische woorden, de kinderen moesten vervolgens zo snel mogelijk de engelse vertaling geven. Dat sloeg aan, de kinderen waren razend enthousiast en wilden meteen daarna nog een quiz (die we natuurlijk niet hadden, maar misschien een andere keer).

Onze taalles:
Na een aantal verzette afspraken (heel normaal in Indonesie, maar voor ons af en toe echt frustrerend) is dan toch eindelijk onze taalcursus gestart. We hebben les van een gepensioneerde Engelse leraar die ook werkelijk goed Engels spreekt. Daarnaast gaf hij trouwens nog les in maar liefst 8!! andere vakken, waarbij we onze twijfels hebben over de kwaliteit ervan, maar goed... Engels spreken doet hij goed.
Hoewel niet elke les even interessant is. Grammatica wordt tot in den treure uitgediept, we hebben een halve les besteedt aan de Indonesische titels zoals dr, drs, enz, die hier ontzettend belangrijk zijn en andere (voor ons niet relevante) dingen. Maar toch hebben we nu echt het idee dat we vooruitgaan met de taal. We hebben zelfs 'tugas', huiswerk en zitten dus af en toe braaf zinnetjes te vertalen. Maar eerlijk is eerlijk, het werkt wel!

Zoals je merkt, is er veel te vertellen, de tijd vliegt voorbij en we maken ontzettend veel leuke en af en toe ook rare dingen mee. We krijgen langzamerhand steeds leuker contact met de kinderen. In het begin was dat lastig, omdat we (voor hen) op zo'n hoge positie staan. Alle kinderen spreken ons aan met 'kakak', of 'sister', dit geeft aan dat we ouder zijn en dus boven de kinderen staan.

De volgende keer hopen we iets meer te vertellen over de omstandigheden waarin de Niassers leven. Wij blijven ons verbazen...

Helaas lukt het tot nu toe nog niet om foto's te plaatsen. Met kerst zijn we in Medan, mogelijk lukt het dan.

Sampai jumpa (tot ziens)!

• 17 November 2007 - 08:16

Franciska:

Ha die Dien,
    leuk om weer wat van je te horen. Die taalles is echt zwaar, maar wel de moeite waard voor een verblijf van 9 maanden. Zet em op!
    liefs, Frans

• 17 November 2007 - 12:05

Pa De Vos:

de laatste zin geeft aan, dat jullie de taal snel leren (of heeft iemand anders dat stiekem getypt?)
    allebei veel succes toegewenst met de cursussen

pa de vos

• 17 November 2007 - 18:54

Joanneke:

Hello daar in Nias,

Wat een lang verhaal maar leuk verhaal! Jullie zijn echt in een hele andere wereld beland... :)
    Volgens mij leren jullie echt heel snel de Indonesische taal. Ik hoop dat met de kerst foto;s op jullie site staan, ben echt super benieuwd!!
    En Dineke nog bedankt voor je sms.
    En de nieuwe huisgenoot is beland in je kamer. Ze heeft 2 muren heel donker rood gesausd en de andere creme. Ziet er weer helemaal anders uit.
    Fijne Sinterklaas :)

Xx jo

• 18 November 2007 - 10:40

Evelyn:

Wat een leuk stukje weer, jullie zijn er maar druk mee! Succes met alles!

• 18 November 2007 - 12:01

Dik En Aartje:

Hallo Meiden,hier dan even een berichtje uit en koude Nederland.Ja jullie treffen het maar daar in het warme Gunungsitoli maar jullie doen wel erg je best hoor en wat een geduld moeten jullie dan ook opbrengen om ze iets te leren.
    Nou petje af hoor en we blijven op de hoogte,Veel liefs van ons Dik en Aartje.

• 18 November 2007 - 14:28

Petra Robert Bram:

he leuk weer wat van je te horen!
    ken je na die negen maanden,de nederlandse taal nog wel?
    groeten:de hulletjes.

• 19 November 2007 - 08:34

Wilma:

Hallo Erika en Dineke,

Heel leuk om die stukjes van jullie te lezen en zo iets van jullie te horen.
    Regelmatig kijk ik even of er nog wat nieuws op staat.
    En dat zal ik zeker blijven doen.
    Veel succes daar.

Groetjes Wilma Mussche

• 20 November 2007 - 16:23

Linda:

Hallo Dames,
    Leuk te lezen hoe het jullie vergaat. Ik herken wel wat van de barrieres die jullie noemen hier in Afrika. Begin er zelf ook een beetje in te komen.
    Groetjes en heel veel succes!

• 22 November 2007 - 07:49

Joop:

Goede te lezen dat alles op z'n pootjes terecht komt. Bij ons loopt het prima, al hoewel we je wel een beetje missen. Véél succes verder. Joop/Maud/Duco

• 23 November 2007 - 09:49

Pa En Ma Van Esker:

Hallo Dineke en Erica,hoe gaat het ?Zoals ik in jullie mail lees gaat alles goed.Alleen de begrippen ja dat gaat nog niet zo erg gemotifeerd,hier is alles zo hetzelfde het was heel erg fijn om Gerco en Fransiska weer om te mogen halen van Schiphol en weer even lekker thuis bij te kletsen,Ze hadden prachtige Dia s die hebben we even gezien,en ze waren lekker bruin,ze hadden het daar goed gehad.
    Ze zijn nu naar Lydia haar huis.Dan wou ik nog even vragen of jullie al eens jullie post ontvangen hebben!Want we zijn wel heel erg benieuwd hoe lang dat onderweg is.
    Over 2 weken ben ik jarig en ik nodig jullie wel even uit om op de koffie te komen maar helaas zal dat wel iets te ver zijn voor dat even.
    Heel veel liefs en een hele dikke kus en de Hartelijke groeten van je Pa en Ma.
    ps En Kira mist wel erg je geplaag hoor!

• 25 November 2007 - 13:59

Jodie:

Hey Erika!
    Woow wat maken jullie mee zeg! Een compleet andere wereld gewoon! Ik merkte dat al heel erg op Bali, en dan is Bali nog vrij westers (sommige delen dan) vergeleken met de plekken waar jullie komen!
    Maar Indonesie is zooo mooi en de mensen zijn echt heel vriendelijk he!
    Echt super leuk dat jullie de taal leren! Dat staat leuk op je CV straks ;)
    Heel veel plezier en succes nog daar en ik zal jullie verhalen blijven volgen!
    Liefs Jodie

• 28 November 2007 - 18:44

Jan En Jolanda:

hallo Dieneke en Erika,
    Het kan soms (even ) goed zijn dat de kinderen je als iets hoger zien en dat is ook moeilijk te veranderen, denk ik. Gebruik het positief en je zult zien dat dit wel veranderd.
    Als ik zo alles lees wat jullie nu al Voor ons ook moeilijk voor te stellen.
    Veel succes met al die taallessen. Is het echt een moeilijke taal om te leren?
    ben erg benieuwd!

• 04 December 2007 - 19:28

Aafke (appelpluk):

Hallo Erika en Dineke,

Leuk om jullie verhalen te lezen. ik ben er nu eindeijk achter wat het adres van jullie weblog is, dus zal proberen vaker wat te laten horen.

Goed om te lezen dat jullie steeds meer kunnen betekenen en contact kunnen maken met de kinderen.

Ongelofelijk dat ze hier klagen over het onderwijs systeem terwijl daar de kinderen gewoon dagelijks geen/ slecht onderwijs krijgen.

heel veel succes! en Gods zegen!
    Groet van Aafke